تفسیر ادبی عرفانی بسم الله الرّحمن الرّحیم (76)

سوره 76 : دهـــــر

برهـان کبـریــائی


این آیت نام جباری است که در ازل به صفت جبروت یگانه،

و در ابد به صفت ملکوت یکتا است،

 پس ازل او ابد و ابد او ازل است،

احدی ذات و سرمدی صفات است،

درذات وصفت مانند ندارد،

و در ساخته های او بازیچه راه ندارد،

 و در دانش و حکمت او سهـو و خطا رخنه نکند،

و درگفتار و سخـن او لغـو پیدا نیاید،

 پس آن نام حکیمی است که کار او با لهـو نیست،

و علیمی است که در احکام او سهـو  نه، 

وکریمی است که عمل بندگان را در لوح محفوظ محو و اثبات میکند.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

بنام خـدائی که عقل هــا درجلال و عظمت او خیره،

و خِرَدها در عالـم مشیت او سراسیمه، 

بنام او که برهان کبریائی او همان کبریاء او است،

و دلیل هستی او همان هستی او است، 

بنام او که طلب به کَشِشِ او، و یافـت به عنـایـت او است.

##############################

کدام تن بینی نه گداخته قهـر او؟

کدام دل بینی نه نواخته لطف او؟

و کدام جان بینی نه درچنگال باز عـزّت او؟  

کدام سر است نه سرمست شراب محبت او؟  

کدام چشم است نه منتظر دیـدار او؟

کدام گوش است نه در آرزوی شنیدن گفتار او؟ 

به زاویه درویشان رَو تا بینی سـور طـلـب او !

به کوی خراباتیان شو تا بینی درد نایافت او

درکلیسای ترسایان بین نشاط جستجوی او

درکِنِشتِ جهودان آرزوی یافت او

در آتشکـده گبران درمان واماندگی از او است !

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

تا با غم عشـق تو مـرا کار افتــاد

بیچـاره دلم در غم بسیــار افتاد

بسیار فتاده بود، هم در غم عشــق

اما نه چنین زار که این بار افتــاد

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

میـلاد پر سـرور سقــای دشت کربـــــــلا ،

علمــــدار قهـرمان نهضت حسینـــی ،

برادر شجاع و بزرگوار اباعبدالله الحسین علیه السلام ،

قمر بنی هاشم ، حضرت عباس ابن علی علیه السلام ، مبارک

السـلام علیک یا ابالفضـل العبـاس ، ایها العبد الصــالح



موضوع :